TİCARET BAKANI RUHSAR PEKCAN, "İHRACAT ANA PLANI"NI AÇIKLADI
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "İhracat Ana
Planı´nda 17 hedef ülke seçtik. Bu ülkeleri sırasıyla, ABD, Brezilya, Çin,
Etiyopya, Fas, Güney Afrika, Güney Kore, Hindistan, Irak, İngiltere, Japonya,
Kenya, Malezya, Meksika, Özbekistan, Rusya ve Şili olarak belirledik. Buna
ilaveten makine, otomotiv, elektrik-elektronik, kimya ve gıda endüstrisi olmak
üzere 5 hedef sektör seçtik." ifadelerini kullandı.
Bakan Pekcan, İstanbul´da "İhracat Ana
Planı"nı açıkladı. 2019-2023 yıllarını kapsayan 11. Kalkınma Planı´nın
istikrarlı büyümenin ihracata dayalı olduğu bir anlayışla hayata geçtiğini
anımsatan Pekcan, İhracat Ana Planı´nı hazırlarken Kalkınma Planı hedeflerini
dikkate alarak, 226,6 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini söyledi.
Asıl hedefin, dünyadaki ticaret savaşları ve teknolojik dönüşümlerini de
yakinen takip ederek bu hedefin de üzerine çıkabilmek olduğuna işaret eden
Pekcan, şunları kaydetti:
"Oluşturduğumuz bu plan kapsamında, sürdürülebilir bir ihracat anlayışını
hedefliyoruz. Bakanlığımızca ilgili paydaşların katılımıyla yapılan titiz
çalışmalar sonucunda 17 hedef ülke seçtik. Bu ülkeleri seçerken, ülkelerin
Dünya Gayri Safi Yurtiçi Hasılası´ndan yüzde 60 pay almasını, dünya ithalatının
yüzde 43,7´sini gerçekleştirdiklerini ve ülkemiz ihracatından da yüzde 25,2 pay
aldıklarını dikkate aldık.
Bu ülkeleri sırasıyla, ABD, Brezilya, Çin, Etiyopya, Fas, Güney Afrika, Güney
Kore, Hindistan, Irak, İngiltere, Japonya, Kenya, Malezya, Meksika, Özbekistan,
Rusya ve Şili olarak belirledik. Buna ilaveten makine, otomotiv,
elektrik-elektronik, kimya ve gıda endüstrisi olmak üzere 5 hedef sektör
seçtik. İhtisas Serbest Bölgeleri ile hedefimiz Türkiye ihracatındaki payı
yüzde 3,5 olan yüksek teknolojili ürün ihracatımızı yüzde 5´lere
çıkarmak."
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "İhracatımızdaki bu olumlu performansı
önümüzdeki yıllara yaymak, aynı zamanda ihracatımızın, teknolojik bileşimini ve
katma değerini de artırmak ve geliştirmek temel hedeflerimizdir." dedi.
Pekcan, küresel ekonomiye başarıyla dahil olmuş tüm ülkelerde olduğu gibi
ihracatın, uzun dönemli büyümeyi sağlayan, refahın ve ekonominin anahtarı
olduğunu söyledi.
Bu durumun ihracat politikası araçlarının günün koşullarına göre devamlı
etkinleştirilmesini zorunlu kıldığını kaydeden Pekcan, "21. yüzyılda,
hızını ve boyutlarını kavramada zorlandığımız büyük bir dönüşümün
başlangıcındayız. Ana plan çalışmamızın bu dönüşüme dair bir strateji teşkil
etmesini umut ediyoruz. Bu kapsamda, İhracat Ana Planı küresel eğilimleri
dikkate alarak, hedef ürün, hedef ülke, yeni ve yenilikçi ihracatçı yaklaşımı
ve küresel tedarik zinciri bakış açısıyla hazırlanmıştır." diye konuştu.
Pekcan, aynı şekilde, İhracat Ana Planı’nın başta bilişim ve yapay zeka
alanındaki küresel dönüşüm olmak üzere küresel ekonomideki büyük dönüşümü,
eğitimli ve küresel becerilerle donanmış bir dış ticaret ailesini, kısacası
çağımızın "başarı anahtarlarını" yakalamak ve Türkiye’ye sunmak üzere
hazırlanmış bir plan olduğunu aktardı.
"Korumacılık artışının ve ticaret savaşlarının arka planında teknoloji
savaşları var"
Küresel ekonominin görünümüne ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Pekcan,
"Son dönemde artan korumacılığa, bununla bağlantılı olarak, ticaret
savaşlarına şahit olduğumuz bir dönemden geçiyoruz. İçinden geçtiğimiz dönem,
küresel büyümenin aşağı yönlü revize edildiği, çok taraflı dünya ticaret
düzeninin terk edilmeye başlandığı bir dönemdir. Ticaret Bakanlığı olarak,
bütün bu zorlu sürece rağmen, küresel koşulların yarattığı fırsatlara
odaklanarak ihracatçılarımıza yeni bir rota çizmeyi hedefledik."
ifadelerini kullandı.
Pekcan, bugün yaşanan küresel korumacılık artışının ve ticaret savaşlarının
arka planında da teknoloji savaşlarının bulunduğunu ifade ederek, ihracat ana
planında politika tercihini daha çok verimlilik, inovasyon ve dijitalleşme
odaklı olarak yaptıklarını dile getirdi.
"Türkiye, 21. yüzyılda ´yüksek gelirli ülkeler´ arasına
yükselecektir"
Günlük hayata, yapay zeka, otonom robotlar, blokzincir, nesnelerin interneti ve
büyük veri gibi kavramların hızla girdiğini belirten Bakan Pekcan, şunları
kaydetti:
"Ama gelecek 15-20 yıl içinde dünyadaki bütün üretim sürecinin
dönüşeceğine şahit olacağız. Dolayısıyla ülkeler, yenilenen 21. yüzyılın
teknolojilerine ayak uydurmuş, hızla gelişen ülkeler ve bu gelişimi seyreden ülkeler
olmak üzere ayrılacaktır. Türkiye, küresel dil olan ´dijitalleşmeyi´
benimsemiş, yeni nesil serbest bölgeleriyle bilişimin ve yapay zeka
teknolojisinin üretim ve ihracat adreslerinden biri olmuş, geleneksel
sektörlerde küresel ligde üst sıralara yükselmiş bir ülke olarak 21. yüzyılda
´yüksek gelirli ülkeler´ arasına yükselecektir."
Pekcan, Türkiye´nin bu dijital dönüşümü fırsata çevirmek zorunda olduğunun
altını çizerek, "Türkiye olarak dünya ekonomisini ve günlük yaşantımızı
kökten değiştirecek bu büyük dönüşümü ülkemiz açısından bir fırsata dönüştürmek
zorundayız. Dolayısıyla trendleri doğru okuyarak sürdürülebilir büyüme ve
rekabet için inovasyona, Ar-Ge’ye ve dijitalleşmeye yönelik özgün politikalar
geliştireceğiz. Ar-Ge, bilgi, inovasyon, yüksek teknoloji, verimli üretim ve
ihracat ekosistemini ortaya koymayı ve stratejimizi Türkiye’nin refahı için bir
rotaya dönüştürmeyi hedefliyoruz. Değişim ihtiyacı kapımızı çalmaktadır.
´Keşke´siz, ´ama´sız ya da ´belki´siz bir vizyonla hareket ederek hiçbir şeyin
eskisi gibi olmayacağı bir teknoloji çağı ile olan randevumuza geç kalmamak
mecburiyetindeyiz. Başka şansımız yok." diye konuştu.
"Yüksek teknolojili´ sanayi ürünlerinin ihracatımızdaki ağırlığını da
artırmayı hedefliyoruz"
Bakan Pekcan, son dönemde Türkiye´nin dış ticaret performansının büyük gelişme
gösterdiğini vurguladı.
2018 yılında Türkiye´nin gayri safi yurtiçi hasılasının (GSYH) 784 milyar
dolar, ihracatının da rekor rakamla 168 milyar dolar düzeyinde gerçekleştiğini
dile getiren Pekcan, "Yine 2019 yılının ilk 6 ayında, 2018 yılının
aynı döneminde yüzde 66,8 olan ihracatımızın ithalatımızı karşılama oranı yüzde
85’lere ulaşmış durumda. Son 12 aylık dönemde dış ticaret açığında bir önceki
aynı döneme göre yüzde 66,3 oranında, 57,5 milyar dolarlık bir azalma
yaşanmıştır. 2018 yılında ihracatın büyümeye katkısı 1,9 puan olurken 2019
yılının ilk çeyreğinde 12,2 puan olmuştur. Haziran 2019 itibariyle 12 aylık
dönem olarak incelediğimizde 2002 yılından beri ilk kez cari işlemler fazlası
verilmiştir." dedi.
İhracattaki olumlu performansı gelecek yıllara yaymanın, aynı zamanda
ihracatın, teknolojik bileşimini ve katma değerini de artırmanın ve
geliştirmenin temel hedefler olduğunu vurgulayan Pekcan, şunları söyledi:
"2002 yılından bu yana Saygıdeğer Cumhurbaşkanımızın ihracatı artırmaya
yönelik vizyonuyla, ihracatımız 4,5 kat artmış, 2001 yılında yüzde 0,51 olan
dünya ihracatından aldığımız pay 2018 yılı itibarıyla yüzde 0,87’ye
yükselmiştir Biz küresel payımızı İhracat Ana Planı çerçevesinde hayata sokacağımız
stratejilerle çok daha yukarılara çıkarmayı hedefliyoruz. Küresel ihracattan
aldığımız payı artırırken aynı zamanda yıllık yüzde 3,5-4 bandına sıkışmış olan
´yüksek teknolojili´ sanayi ürünlerinin ihracatımızdaki ağırlığını da artırmayı
hedefliyoruz."
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "Yeni nesil Serbest Bölgeler, büyük
dönüşümün küresel merkezleri haline geliyor. Ticaret Bakanlığı olarak bizler de
ülkemizde başarıyla uygulanan serbest bölgeleri birer kümelenmeye dayalı yüksek
teknoloji üretim merkezi ve ihracat merkezi ve teknoloji seralarına
dönüştürmeyi hedefliyoruz." dedi. Bakanlık olarak istişareye verdikleri
öneme işaret eden Pekcan, planı hazırlarken de tüm Bakanlık ve STK´larla
istişare halinde yola çıktıklarını dile getirdi.
Ulusal ve uluslararası raporları, başarılı ülkelerin strateji planlarını
incelediklerini, küresel gelişmeleri referans alarak, Türkiye´nin yol
haritasını oluşturduklarını bildiren Pekcan, Türk firmalarının istikrarlı
ihracat artışını sağlayabilmek açısından, politika araçlarının günün
koşullarına göre etkinleştirilmesine yönelik bir yol haritası
gerçekleştirdiklerini anlattı.
Pekcan, plan kapsamında, öncelikli olarak halen mevcut pazarlarda, güçlü olunan
pazar ve sektörlerde ticari ilişkileri daha da derinleştirmeye dikkat edeceklerini
belirterek, şunları kaydetti:
"İlave olarak, ´hedef pazar, hedef sektör´ stratejimizi, pazar ve ürün
çeşitliliğimizin sağlandığı, yeni nesil serbest bölgelerle katma değeri yüksek,
orta ileri ve yüksek teknolojili ürün ihracatının artırıldığı, ihracatın tabana
yayıldığı, dış ticaret süreçlerinin her aşamasında yapay zeka, blokzincir gibi
gelişen teknolojilerden ve dijitalleşmeden istifade edilen, ihracat
desteklerimize yeni yaklaşımlar ve yeni otomasyon getirildiği, yeni finansman
imkanları ile ihracatçılarımızı buluşturduğumuz ve dünyanın yeni becerilerine
ve donanımına sahip yeni dış ticaret neferleri yetiştirdiğimiz, eğitim
sistemini geliştirdiğimiz, dijital teknolojilerden faydalanan Ticaret
Müşavirleri ağıyla tüm dünyadaki gelişmelerin anlık olarak iş dünyamızla
paylaşabileceğimiz, e-ticaret dönüşümünü yakalayan ve bu yolla küresel
pazarlara açılacak
"Hedef ülkelerin ithalatından aldığımız payı iki
katına çıkarmak hedefindeyiz"
Plan kapsamında seçilen 17 hedef ülkeye işaret eden Pekcan, ´Hedef ülke, hedef
sektör´ yaklaşımı ile hedef ülkelerin ithalatından Türkiye´nin aldığı payı iki
katına çıkarma hedefinde olduklarını dile getirdi.
Bakan Pekcan, tekstil ve hazır giyimin dünya ihracatından aldığı payın yüzde
4,4, Türkiye ihracatındaki payının ise yüzde 17 olduğunu anımsatarak, şu
bilgileri verdi:
"Otomotiv sektörünün dünya ihracatında payı yüzde 12,2 iken, Türkiye
ihracatında otomotiv sektörünün payının yüzde 15,2 olduğunu görüyoruz. Makine
sektörünün dünya ihracatında payı yüzde 12,5 iken, Türkiye´nin ihracatında bu
sektörün payı yüzde 14,2. Yine dünya ihracatında kimya sanayi ürünlerinin payı
yüzde 11,2 iken Türkiye´nin ihracatında bu pay yüzde 6, kimya sektöründe
ihracat artışına ihtiyacımız var. Bundan da önemlisi, dünya ihracatında yazılım
ve bilişimin payı yüzde 10,5 ama Türkiye´nin oranı yüzde 1,3. Hedefimiz
dünyadaki sektörel trendleri yakalamak ve bu sektörlerde başarılı ihracatçı
ülke olmak."
"Dünyada teknolojik bir dönüşüm yaşanıyor"
Dünyada teknolojik bir dönüşüm yaşandığına dikkati çeken Pekcan, bu dönüşümün
ticaretin coğrafyasını, ticaretin kurallarını baştan aşağı yeniden yazdığını
aktardı.
Pekcan, küresel ekonomide bugün başarılı olan şehir ve ülkelerin ihtisaslaşmış
serbest bölgelere, serbest limanlara, serbest şehirlere dönük çok başarılı
projelere imza attıklarını söyledi.
İngiltere´nin, Singapur örneğinden yola çıkarak Brexit sonrası 10 yeni serbest
bölge ve serbest limanı devreye sokacağını açıkladığını belirterek, şu
değerlendirmelerde bulundu:
"Yeni nesil Serbest Bölgeler, bu büyük dönüşümün küresel merkezleri haline
geliyor. Ticaret Bakanlığı olarak bizler de bu gelişmelerin bilincinde olarak,
ülkemizde başarıyla uygulanan serbest bölgeleri birer kümelenmeye dayalı yüksek
teknoloji üretim merkezi ve ihracat merkezi ve teknoloji seralarına
dönüştürmeyi hedefliyoruz.
Hem yüksek teknoloji üretimini artırmayı hem de kuracağımız bu bölgelere sağlayacağımız
desteklerle teknoloji anlamında ülkemize yabancı yatırımcı çekmeyi
hedefliyoruz."
"İhracat Ana Planımızla ihracatçılarımız için Akıllı İhracat Platformu
kuruyoruz"
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "İhracat Ana Planımızla ihracatçılarımız
için Akıllı İhracat Platformu kuruyoruz." dedi. Pekcan, online B2B
ofislerinden müşterilerle firmaların buluşmalarının sağlandığını dile getirdi.
İhracat Ana Planı ile ihracatçılar için Akıllı İhracat Platformu kurduklarını
aktaran Pekcan, "Blokzincir uygulamalarını dış ticaretin her alanında
yürürlüğe koyuyoruz. E-ihracat stratejimizle KOBİ’lerimiz başta olmak üzere
ihracatçılarımızı dünyaya açıyoruz." diye konuştu. Pekcan, sözlerini şöyle
sürdürdü:
"Destek Yönetim Sistemiyle firmalarımızın devlet desteklerinden hızlı ve
etkin yararlanmalarını sağlıyoruz. Dijitalleşen gümrüklerde hızlı, kolay ve
güvenli uygulamalarımızı yaparak ihracatçımızın işlemlerinde hem zaman hem
maddi kazanç sağlıyoruz. Ticaret Bakanlığı olarak dijitalleşmede çok yeni bir
sayfa açıyoruz. ´Akıllı İhracat Platformu´ diye çok yeni bir çalışmamız var. 3
aşamalı bir proje. 6 ay, 12 ay ve 18 ayda tamamlanacak geniş kapsamlı bir
çalışma içeriyor."
Veri Analitiği Mükemmeliyet Merkezi kuracakları bilgisini veren Pekcan,
Türkiye´nin iç ve dış ticaretteki bütün verilerini ulaşılabilir ve güvenli bir
şekilde bu merkezde toplanacaklarını anlattı.
"7 gün 24 saat hizmet verecek"
Pekcan, bütün ihracatçı firmalar için bir dijital kimlik yaratıp onları daha
yakından tanıyarak sadece onlara özel çözümler üretecek bir sistem
oluşturulacağını vurgulayarak, "Akıllı İhracat Platformu" üzerinden
ihracatçı ve potansiyel ihracatçıların, satmak istediği ürünün yurt dışındaki
potansiyel alıcılarının iletişim bilgilerine de ulaşabileceklerini söyledi.
Bu platform içerisinde firmalara 7 gün 24 saat hizmet verecek bir chatbot da
yer alacağı bilgisini veren Pekcan, "Dijitalleşme çalışmalarımızın bir
boyutu da dış ticaret işlemleriyle örtüştüğünü düşündüğümüz blokzincir
teknolojisi. Dünyada çok yeni bir uygulama. Türkiye´de de kamuda bunu ilk
uygulayan bakanlık biziz." bilgisini verdi.
E-ihracat stratejisi eylem planı ile kobilerin e-ihracata yönlendirilmesinin
sağlanacağını ve e-ihracatçı sayısının artırılacağını dile getiren Pekcan,
gümrük işlemlerinin sınır ötesi e-ticaret ihtiyaçları çerçevesinde
geliştirileceğini söyledi.
Pekcan, sanal fuarlarla dijital ortam ve dış ticaretin fuarcılık boyutunu da 1
yıl süreyle bir araya getirmeyi hedeflediklerini aktararak, şunları kaydetti:
"Firmalarımızın karşılaştıkları bürokratik işlemlerin azaltılması amacı
ile Dahilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Vergi Resim Harç İstisnası,
Belgesiz İhracat Kredileri Programları ve Devlet Yardımlarına ilişkin tüm
süreçleri kapsayan bir otomasyon sistemini 2019 yılı itibarıyla faaliyete geçiriyoruz.
Böylece, bürokrasinin sınırlarını aşıyor, ihracatçımızın işlemlerini hızlı ve
kolay bir şekilde gerçekleştirmesini sağlayacağız."
"Neden ihracatçı olmadıklarının tespitini yapıyoruz"
Brexit sürecinden ihracatçıların zarar görmemesi adına İngiltere ile
beraber ticaret çalışma grubu oluşturduklarını aktaran Pekcan, STK’ları ve özel
sektör temsilcilerini de yurt dışı paydaşları ile birlikte çalışmalarına aktif
şekilde destek vermeleri için teşvik ettiklerini anlattı.
İhracat seferberliğini tabana yaymak amacıyla Türkiye Kadın ve Genç
Girişimciler ağını kurduklarını dile getiren Pekcan, bilgi ve eğitim
ihtiyaçlarını karşılamak üzere İhracat Akademisi´ni kuracaklarını söyledi.
Melek Yatırımcı Ağı´nı da kuracaklarını dile getiren Pekcan, sözlerini şöyle
sürdürdü:
"Halihazırda ihracat yapmayan firmalarımızı ihracatçı yapmak için bir
hamle daha gerçekleştiriyoruz. Bu hamlemizde il bazında çalışmalar yapıyoruz.
Şu anda 3 pilot ilde başladık. Bu sene 16 ile daha sonra 81 ile çıkarmayı
planlıyoruz. Neden ihracatçı olmadıklarının tespitini yapıyoruz. Bu
firmalarımızın yanındayız. TİM ve TOBB öncülüğünde İhracat Destek Ofisleri
kuruyoruz. Önümüzdeki ay 55.´sinin açılışını yapacağız."
İhracat Ana Planı kapsamında, Milli Eğitim Bakanlığı ile ortak bir proje ile
Dış Ticaret Meslek Liseleri projesini hayata geçireceklerine dikkati çeken
Pekcan, "Hedef olarak belirlediğimiz coğrafyalara yönelik Rusça, Çince,
Japonca, İspanyolca ve Portekizce dillerinde eğitim veren bu liselerde
ülkemizin ihtiyacı olan donanımlı kadroları yetiştireceğiz." bilgisini
verdi.
"İhracat Ana Planı" Sunumu İçin Tıklayınız